Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 0-1 rok

Dieta mamy karmiącej


Nie ma zależności między kalorycznością posiłków a ilością wytwarzanego w piersiach mleka. Nie ma też dowodów na to, że jeśli w okresie laktacji odmówimy sobie produktów uznanych za alergizujące, np. jaj czy orzechów, to w jakikolwiek sposób ograniczymy potencjalne ryzyko wystąpienia reakcji uczuleniowej u dziecka
 
Jeśli jesteśmy zdrowe, nie mamy alergii, po porodzie powinnyśmy odżywiać się tak, jak każdy, kto respektuje zasady zdrowego żywienia. W sposób różnorodny i zbilansowany, z dbałością o podaż każdego ze składników odżywczych niezbędnych do zachowania zdrowia swojego i rosnącego dziecka.
Co jeść w okresie karmienia piersią?

  • warzywa i owoce, które są źródłem witamin, minerałów i błonnika,
  • produkty zbożowe, które dostarczają energii,
  • tłuste ryby morskie (makrele, śledzie, sardynki) będące źródłem kwasów nienasyconych budujących układ nerwowy malucha,
  • produkty z dużą ilością białka zwierzęcego i roślinnego,
  • więcej niegazowanej wody mineralnej, kompotów i rozcieńczonych soków, a niewiele kawy, herbaty i innych napojów z kofeiną.
Mama z alergią w wywiadzie
Jeśli mamy potwierdzoną alergię (niezależnie od tego, czy skórną, wziewną, czy też pokarmową), nasz jadłospis jako mamy karmiącej musi być od początku indywidualnie opracowany przez lekarza. Ustalenie diety to jednak nie wszystko – musimy też zwracać uwagę na reakcje karmionego piersią dziecka. Jeśli jest spokojne, nie sygnalizuje, że coś mu dolega, możemy pojedynczo, co 3–7 dni, wprowadzać nowe produkty, cały czas bacznie obserwując zachowanie noworodka. Podany wyżej odstęp czasu pomiędzy wprowadzaniem kolejnych „nowości” jest bardzo ważny, gdyż objawy alergii na pokarmy mogą wystąpić albo bezpośrednio po ich spożyciu, albo pojawić się w ciągu kilku godzin lub kilku tygodni od wprowadzenia nowego składnika. Ustępują po wyeliminowaniu alergenu z diety dziecka. Jeśli u malucha pojawią się niepokojące symptomy (kolka, wysypka), trzeba – w porozumieniu z lekarzem – rozpocząć identyfikowanie potencjalnie uczulającego pokarmu.
 
Ostrożnie z dietami eliminacyjnymi
Kiedy jesteśmy w ciąży lub karmimy naturalnie, nie powinnyśmy na własną rękę stosować diet eliminacyjnych jedynie z obawy o rozwój alergii u dziecka (wyjątkiem są sytuacje, kiedy ze względu na swoją alergię takiej diety wymagamy). Mimo że nasze intencje są dobre, ten rodzaj  profilaktyki nie jest wystarczającym sposobem na uniknięcie alergii u malucha. Natomiast wykluczanie z jadłospisu kolejnych pokarmów często bywa powodem stwierdzanych potem przez pediatrów niedoborów białka, żelaza, wapnia czy fosforu, skutkujących dziecięcą anemią niedobarwliwą, zaburzeniami wzrostu i wagi oraz spadkiem odporności.

Kiedy można stosować dietę wykluczającą?
Lekarz może zalecić dietę wykluczającą (czyli eliminacyjną) w celach diagnostycznych, gdy produkt o właściwościach uczulających nie jest jeszcze znany. Specjalista zaleca, by przez 2–4 tygodnie zrezygnować ze spożywania kliku produktów i obserwować, czy u dziecka ustąpią objawy mogące świadczyć o alergii. Zatem jeśli przez 2–4 tygodnie od wyeliminowania produktu z diety matki nie obserwujemy poprawy klinicznej u dziecka, kontynuowanie ograniczeń dietetycznych nie ma sensu. Wykluczanie przez matkę karmiącą z jadłospisu kolejnych pokarmów na własną czy później eliminowanie ich z diety dziecka spożywającego „dorosłe” pokarmy często bywa powodem stwierdzanych przez lekarzy  niedoborów  żywieniowych, zaburzeń wzrostu i wagi oraz osłabieniem układu immunologicznego.

Pamiętaj!

Jeśli ty lub ojciec dziecka macie alergię:

  • maluch powinien być karmiony piersią przez co najmniej 4–6 miesięcy,
  • w przypadku karmienia sztucznego trzeba mu dobrać mieszankę o zmniejszonej alergiczności (hydrolizaty białka mleka krowiego o znacznym stopniu hydrolizy),
  • pomiędzy 4 a 6 miesiącem życia (w czasie tzw. okienka immunologicznego) pokarmy stałe (owoce, warzywa) muszą być wprowadzane do diety stopniowo i w minimalnej ilości (ok. łyżeczki dziennie), by wytworzyć tolerancję pokarmową.
 
Konsultacja: mgr inż. Iza Czajka, fizjolog żywienia


Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk