Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 0-1 rok

Programowanie żywieniowe


O tym, czy nasze dzieci będą silne i zdrowe, decydują nie tylko dziedziczone po nas geny, ale i to, jak są odżywiane przez pierwsze 1000 dni życia. To właśnie wtedy możemy zaprogramować zdrowie młodego organizmu na przyszłe lata.


Podstawą działania każdego organizmu jest prawidłowy metabolizm. Pod tym określeniem kryją się różne reakcje biochemiczne i związane z nimi przemiany energii,. Są one bazą wszystkich procesów biologicznych zachodzących w organizmie. Jeśli metabolizm jest dobry, nasze komórki odpowiednio rosną, rozmnażają się i spełniają „zlecone” im zadania.  
 
1000 dni, czyli pierwsze trzy lata
W rozwoju człowieka istnieją tzw. okresy krytyczne, które dają możliwość odpowiedniego kształtowania metabolizmu. Najważniejszym z nich jest pierwsze 1000 dni – dziewięć miesięcy rozwoju w łonie matki i pierwsze trzy lata życia. To wówczas organizm jest najbardziej wrażliwy na nadmiary i niedobory składników odżywczych. Jeśli w tym czasie zaczniemy karmić dziecko według określonych, konsekwentnie przestrzeganych zasad, ukształtujemy jego siłę, witalność i zdrowie na późniejsze lata. Tę ścisłą zależność między odpowiednim żywieniem a jego wpływem na jakość życia obecnego i przyszłego specjaliści nazywają programowaniem żywieniowym.
Prawidłowe żywienie w czasie ciąży, podczas karmienia piersią i w pierwszych trzech latach życia dziecka nie tylko zapewnia mu odpowiedni przyrost masy ciała. Stosowana w tym okresie różnorodna dieta – dobrej jakości składniki jedzone w odpowiedniej ilości i według określonych zasad – trwale kształtuje metabolizm organizmu i przyszłe zdrowie dziecka.
 
Dlaczego tak ważne jest prawidłowe odżywianie w pierwszych trzech latach życia?
  • Odpowiednio dobrana dieta korzystnie wpływa na układ nerwowy dziecka – jego mózg, nerwy, zmysły rozwijają się harmonijnie, przez co może ono w pełni wykorzystywać swój potencjał intelektualny w poznawaniu świata.  
  • Zbilansowane posiłki zapewniają dobre ukształtowanie kości, mięśni i stawów – w przyszłości nasze dziecko będzie sprawne, a jego mocne kości nie będą łatwo ulegać urazom mechanicznym (np. złamaniom) podczas zabawy czy ćwiczeń fizycznych lub – w życiu dorosłym - z powodu osteoporozy.
  • Włączenie do diety świeżych warzyw i owoców, a ograniczenie  cukru, soli i niezdrowych tłuszczów zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne – zwłaszcza nowotwory, choroby serca i otyłość. Lekarze podkreślają, że to m.in. nieprawidłowe odżywianie w pierwszych 1000 dniach życia prowadzi do rozregulowania pracy greliny i innych hormonów układu pokarmowego przesyłających do mózgu sygnały o głodzie i sytości, a źle działająca grelina jest jedną z głównych przyczyn choroby, jaką jest otyłość.
 
5 zasad diety na 1000 pierwszych dni życia dziecka

1. Odżywiamy się prawidłowo w czasie ciąży – proces programowania odżywiania musi mieć dobry start, aby przyniósł odpowiednie efekty. To co i jak je przyszła matka ma ogromny wpływ nie tylko na prawidłowy rozwój płodu, ale na życie dziecka po narodzinach. 

2. O ile to możliwe – przez pierwszych sześć miesięcy karmimy wyłącznie piersią. Kobiece mleko jest bogate we wszystkie składniki odżywcze, a przy tym lekkostrawne i łatwo przyswajalne przez układ pokarmowy malucha. Chroni także młody organizm przed infekcjami. 

3. Bbilansujemy składniki odżywcze w codziennej diecie dziecka. Posiłki podawane maluchom powinny być różnorodne, czyli przyrządzane z różnych, najwyższej jakości produktów (kasz, mięs – w tym drobiu i ryb, owoców, warzyw, pieczywa, mleka i jego produktów), odpowiednio skomponowane energetycznie i składnikowo, czyli zawierające dostosowane do wieku dziecka ilości białka, tłuszczy, witamin i składników mineralnych, zwłaszcza żelaza i wapnia. Przy układaniu diety pomocny jest tzw. modelowy talerz żywieniowy, który daje pełny obraz, jakie produkty i w jakich proporcjach powinny się znaleźć w menu malucha. 

4. Przestrzegamy pór posiłków. Istotnym elementem programowania żywieniowego dziecka odstawionego już od piersi jest kontrolowanie, aby jadło regularnie pięć posiłków dziennie – trzy podstawowe: śniadanie, obiad i kolację oraz dwa uzupełniające: drugie śniadanie i podwieczorek. Przerwy pomiędzy posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3–4 godziny. Pamiętajmy, że żołądek zbudowany jest z tkanki, która się rozrasta. U malucha ma małą pojemność i rośnie we własnym, naturalnym tempie. Nie pomagajmy mu na siłę i nie przekarmiajmy dziecka!

5. Ograniczamy sól i cukier. Przyznajmy się: doprawiamy dziecięce posiłki, bo naszym dorosłym kubkom smakowym wydają się zbyt mdłe i obawiamy się, że dziecko odmówi jedzenia. Według badań posiłki dosładza 80% rodziców, a dosala 90%. Tymczasem specjaliści przestrzegają, że sól i cukier utrudniają prawidłowe działanie układu pokarmowego, a także przyczyniają się do rozwoju próchnicy zębów, jak również zaparć i zaburzeń łaknienia.

 
Konsultacja: dr inż. Agata Gaździńska, specjalista ds. żywienia, psychodietetyk, doradca laktacyjny, Poradnia Psychodietetyczna  AFROTENA, www.afrotena.pl


Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk