Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 0-1 rok

Rola zajęć fizycznych w rozwoju młodego organizmu

Sport i zabawy ruchowe są siłą napędzającą rozwój młodego organizmu. Podczas biegania, skakania czy gry w piłkę nastolatek dostaje dawkę energii, dzięki której rośnie i doskonali wiele umiejętności. Pozwólmy mu na to!
 
Ruch jest naturalną potrzebą człowieka. Niestety, im starsze dziecko, tym więcej czasu spędza przed telewizorem i komputerem. Reforma szkolnictwa, która nałożyła obowiązek szkolny na sześciolatki, jeszcze pogorszyła sprawę, bo większość podstawówek nie daje dzieciom możliwości wybiegania się na boisku (w przedszkolu dzieci spędzają ok. 3 godzin w ogrodzie). Nie mają też zajęć tanecznych, teatralnych czy z rytmiki, w których uczestniczyły wcześniej.
 
Korzyści zdrowotne z uprawiania sportu
Nie bez powodu aktywność fizyczna znajduje się u podstawy piramidy zdrowego żywienia. O pozytywnym wpływie systematycznego ruchu na rozwój poznawczy, emocjonalny oraz społeczny dziecka przypominają pedagodzy, fizjoterapeuci, neurobiolodzy, coraz głośniej dietetycy i oczywiście pediatrzy.

  • Sport pomaga utrzymać dziecku prawidłową wagę, a także zmniejsza chęć ciągłego podjadania. Organizm regularnie wystawiany na intensywny wysiłek potrzebuje większej ilości składników odżywczych, dlatego mały sportowiec chętniej je warzywa, owoce, kasze, mięso. 
  • Gimnastyka pozwala nie tylko cieszyć się smukłą sylwetką, ale przede wszystkim zbudować solidne rusztowanie z mięśni, które chroni stawy i kręgosłup przed przeciążeniami, urazami i bólem. Jest też doskonałym treningiem dla zmysłu równowagi i koordynacji. Poprawia wydolność, wzmacnia kości, dotlenia tkanki, reguluje przemianę materii.
  • Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu, pomaga w kształtowaniu odpowiednich reakcji organizmu na zmiany temperatury, nawilża błony śluzowe dróg oddechowych, będące barierą dla wirusów i bakterii, a więc hartuje.
  • Wysiłek fizyczny uwalnia od napięć, pozwala oderwać się od problemów, wywołuje wiele przemian biochemicznych, m.in. redukuje ilość adrenaliny i kortyzolu, hormonów stresu.
Dziecko powinno mieć wybór
Obowiązkowe lekcje WF nie wystarczą, by zaspokoić potrzeby rosnącego organizmu. Szukajmy więc dodatkowych zajęć sportowych, przy ich wyborze kierując się upodobaniami dziecka, które skonfrontujemy z jego możliwościami fizycznymi. Nawet jeśli wydaje nam się, że tenis czy judo będzie dla dziecka najlepszą dyscypliną (bo sami spędzamy wolny czas na korcie, albo przechowujemy na dnie szafy kimono z czasów szkolnych), powinniśmy dać dziecku wybór. Kilkulatek może mieć zupełnie inny temperament, osobowość i budowę ciała niż my w jego wieku.

Za mało lekcji WF
Obowiązkowe lekcje WF (zwykle 2–3 godziny tygodniowo) nie zaspokajają potrzeb ruchowych dziecka, zwłaszcza że często odbywają się na szkolnych korytarzach. Na więcej godzin zajęć ruchowych mogą liczyć z reguły tylko dzieci z klas sportowych, ukierunkowanych zwykle na określoną dyscyplinę, albo zapisane do tzw. SKS-ów, zarezerwowanych dla dzieci uzdolnionych sportowo. Problemem są też osiedlowe podwórka, ponieważ wiele z nich zagospodarowano na nowe budynki lub parkingi, a na tych, które zostały bardzo często obowiązuje zakaz gry w piłkę, jazdy na rolkach i rowerze.
 
Coraz mniej sprawne
Polskie dzieci pod względem rozwoju motorycznego są coraz słabsze. Świadczą o tym wyniki badań realizowanych w warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego (we współpracy z Narodowym Centrum Badania Kondycji Fizycznej), które w ciągu 30 lat objęły prawie 500 tys. uczniów. Okazało się, że z dekady na dekadę dzieci są coraz mniej sprawne fizycznie i ważą więcej niż rówieśnicy z poprzednich dziesięcioleci. Przeprowadzone przez Janusza Dobosza porównania objęły młodych ludzi w wieku 7–10 lat badane co dziesięć lat, od roku 1979 do 2009. Różnice w uzyskanych wynikach są ogromne. Na przykład w 2009 r. przeciętny siedmiolatek biegał 600 m aż o 40 sekund wolniej niż jego rówieśnik z końca lat 70. W zwisie na drążku 7,5-letni chłopiec w 1989 r. potrafił utrzymać się 17 sekund, 20 lat później tylko 7 sekund.
 
Co jest ważne przy wyborze zajęć dodatkowych dla dziecka?

  • Jego własne pomysły na aktywność. Jeśli kocha piłkę nożną, a lekarz na nią przyzwala, to pozwólmy dziecku biegać za piłką. Aktywność musi być pasją i przyjemnością, a nie dodatkowym stresem.
  • Wskazania pediatry. Jeśli dziecko ma początki wady postawy, np. garbi się, ma tendencje do wykrzywiania stóp podczas chodzenia, albo podczas bilansu lekarz zauważy inne problemy zdrowotne, zapewne podpowie, jaki sport wybrać.
  • Sugestie wychowawcy. Inna aktywność jest sugerowana dla ucznia, który ma problemy z koncentracją, rozpiera go energia, inna dla dziecka, które jest wycofane, niepewne, nie umie działać w grupie.
  • Niezależnie od stałych zajęć, na które dziecko chodzi po lekcjach albo w weekendy, szukajmy dla niego okazji do ruchu. Pójście na basen raz w tygodniu nie wpłynie znacząco na poprawę dziecięcej sylwetki i jego rozwój emocjonalny.
 
Gdzie szukać dodatkowych zajęć?
Dobra wiadomość jest taka, że istnieje coraz więcej możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu. Są oczywiście zajęcia płatne, ale też coraz więcej jest zajęć darmowych. Szkoły udostępniają boiska i sale gimnastyczne popołudniami i w dni wolne (w placówkach bardziej „opornych” na zebraniach należy zachęcać szkołę do ich otwarcia). Bezpłatne zajęcia organizują również urzędy gmin, które otrzymują dotacje na zajęcia sportowe. Sprawdźmy, czy akurat w naszej gminie znajdą się fundusze na ten cel.

Konsultacja: mgr Ewa Kazana, rehabilitant, SPZOZ Szpital Bielański w Warszawie

Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk