Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 0-1 rok

Czy moje dziecko rozwija się prawidłowo?

Takie pytanie stawia sobie prawie każdy rodzic, porównując swoją pociechę z rówieśnikami. Warto być uważnym opiekunem, ale też trzeba wiedzieć, że sformułowane przez pedagogów, psychologów i lekarzy normy to uśredniony wzór rozwoju, który nie bierze pod uwagę ani indywidualnych różnic między ludźmi, ani zróżnicowanego środowiska, w którym dzieci dorastają.

Rozwój człowieka to zjawisko wielowymiarowe. Wpływają na niego nie tylko geny kształtujące układ nerwowy, czyli trwałe predyspozycje psychiczne , ale także środowisko. Najbliżsi opiekunowie (rodzice, dziadkowie, nianie) oraz społeczeństwo wraz z jego kulturą.
Bez względu na „wyposażenie genetyczne”, dziecko rodzi się bezbronne i potrzebuje czułej opieki. Istnieją badania, wykonane w sierocińcach tuż po II wojnie światowej, które pokazują, że dzieci pozbawione czułego dotyku, przytulania, nawiązywania indywidualnego kontaktu, nie rozwijały się dobrze, a nawet niekiedy umierały. Dlatego do prawidłowego rozwoje psychologicznego i fizycznego, oprócz zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych, niezbędna jest bliska więź z opiekunem.
 
Maluch indywidualista
Charakterystyczne etapy rozwoju – czyli nabywanie konkretnych zachowań i umiejętności – nie u każdego dziecka następują w tym samym czasie. Rozwój zdolności językowych czy abstrakcyjnego myślenia jest osiągany na różnych etapach rozwoju. Czy nastąpi to szybciej, czy wolniej – to już kwestia indywidualnych predyspozycji. Dlatego wszelkie przedstawiane przez psychologów normy rozwojowe mają charakter orientacyjny. Niewielkie opóźnienia związane z rozwojem kolejnych umiejętności w wieku wczesnego dzieciństwa (np. siadania, chodzenia, opanowania mowy) nie powinny niepokoić, zwłaszcza jeśli dotyczą pojedynczych sprawności.

Kwestia stymulacji
Odpowiednia stymulacja, np. zabawy wzmacniające mięśnie grzbietu i brzuszka, mówienie do dziecka i opisywanie mu poszczególnych czynności lub napotykanych na drodze przedmiotów, może wspomóc zapisane w genach tempo rozwoju. Uwaga: szybszy rozwój jednych umiejętności (np. ruchowych), opóźnia zwykle rozwój innych (np. językowych) i na odwrót.  
Jeśli jednak dziecko nie rozwija równolegle wielu różnych umiejętności właściwych dla swojego wieku, dziwnie się zachowuje (np. pręży, nie reaguje na dźwięki lub reaguje nietypowo), należy skonsultować się z lekarzem pediatrą. Wcześniej wykryte nieprawidłowości dają największą szansę na ich usunięcie.
 
Pod opieką instytucji
Gdy dziecko zaczyna chodzić do przedszkola, a potem szkoły, jego rozwój jest dodatkowo kształtowany i monitorowany przez fachową kadrę, która zwykle zwraca uwagę na rozwojowe nieprawidłowości. Jednak – i to też jest normalne – nie wszystkie dzieci w tym samym czasie i w jednakowym stopniu opanowują umiejętności wymagane na poszczególnych etapach edukacji. Jak to bywa z instytucjami, ich program i wymagania przycięte są do średniej, a nie do konkretnych jednostek. Pomijają też wyjątkowe dziecięce uzdolnienia. Aby ich nie zaprzepaścić, ważna jest czujność rodziców i poszukiwanie mądrego nauczyciela-wychowawcy, który pokieruje nietypowym rozwojem uzdolnionego dziecka i doradzi rodzicom, jak wspierać jego umiejętności poza szkołą.
Co prawda czasami zdarza się, że pociechy, które nie były wzorowymi uczniami osiągają zawodowe wyżyny w dorosłym życiu, jednak zazwyczaj dopiero ukończenie poszczególnych szczebli edukacji jest przepustką do dalszych sukcesów. Dlatego warto wspomagać rozwój szkolnych umiejętności dziecka. A gdy trzeba – sięgać po pomoc pedagogów czy psychologów.
                                                                                                                       
Konsultacja: mgr Mirosława Prus, psycholog


Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk