Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 0-1 rok

Niemowlę: od urodzenia do 1 roku życia

Do 1 roku życia mózg niemowlęcia potraja swoją masę i jest już niewiele mniejszy od mózgu dorosłego człowieka. Pod koniec tego okresu rozwoju mały człowiek zazwyczaj potrafi wypowiadać pojedyncze słowa , a także na inne sposoby komunikować się z otoczeniem.
 
Noworodek – od narodzin do ukończenia 1 miesiąca

Rozwój ruchowy
Malec unosi głowę w pozycji na brzuchu.

  • Rozwój poznawczy
Dziecko potrafi odróżnić powierzchnię gładką od grudkowanej, zarówno ustami, jak i dłońmi. Ma dobrze rozwinięte zmysły powonienia i smaku (preferuje smak słodki). Rozpoznaje głos i twarz matki (lub najbliższego opiekuna). Przychodząc na świat jest wyposażone w automatyczne odruchy, które pełnią funkcję przystosowawczą i około 5 miesiąca życia zanikają. To odruch poszukiwania piersi – odwracania głowy i poruszania ustami po dotknięciu okolicy warg, odruch chwytny – zaciskanie dłoni po podrażnieniu jej wewnętrznej części, oraz odruch Moro, czyli szybki ruch rękami na boki, następnie do przodu i przyciągnięcie ich do ciała, następujący jako reakcja na głośny dźwięk, ostre światło czy brak podparcia pod głowę.

  • Rozwój społeczny
Umiejętność naśladowania min, nawiązywanie kontaktu twarzą w twarz i podtrzymywanie go.

  • Rozwój emocjonalny
Podstawową emocją noworodka jest płacz jako reakcja na poczucie dyskomfortu. Potrafi wyrazić też wstręt w odpowiedzi na nieprzyjemne smaki lub zapachy.
 
Niemowlę – od 2 miesiąca do ukończenia 1 roku

  • Rozwój ruchowy
W wieku 2–4 miesięcy maluch potrafi obracać się wokół osi swojego ciała i podnosić głowę oraz klatkę piersiową. Umie też chwytać przedmioty całą dłonią. Około 5 miesiąca życia przy podciąganiu za ręce jest w stanie usiąść. Gdy kończy 6 miesięcy zazwyczaj potrafi unosić na krótko głowę w pozycji na plecach, a po 7 miesiącach samodzielnie siadać oraz przekładać przedmioty z ręki do ręki. W 8 miesiącu życia niemowlak zazwyczaj pełza i siada z pozycji na brzuchu. Po upływie kolejnego miesiąca potrafi chwytać opuszkami palców. Gdy ma 10 miesięcy jest w stanie wstawać, opierając się o przedmioty. Osiągając 1 rok życia, około 50% dzieci stawia pierwsze kroki i potrafi stać bez podtrzymywania się.

  • Rozwój poznawczy
W tym okresie poprawia się ostrość widzenia (roczne dziecko widzi równie ostro jak dorosły). Już w 2 miesiącu życia maluch wydaje dźwięki podobne do samogłoski „u”, a następnie grucha – „gu-gu”, by między 4 a 6 miesiącem zacząć gaworzyć, czyli wydawać piski, kwilenia, buczenia, gulgania i powtarzać pojedyncze sylaby. Umiejętność wydawania ciągów sylab – „ma-ma-ma” – pojawia około 7 miesiąca życia. Dziesięciomiesięczne maluchy zwykle zaczynają modulować wypowiadane sylaby, a pod koniec pierwszego roku życia wymawiają swoje pierwsze znaczące słowo (między 10 a 18 miesiącem).

  • Rozwój społeczny
Niemowlę potrafi zwracać się i reagować na zachowania opiekuna, dopasowując swoje reakcje, czyli  gesty, ruchy całego ciała, kontakt wzrokowy, uśmiech i gaworzenie, do towarzyszącej mu osoby.

  • Rozwój emocjonalny
Już 3-miesięczne maluchy potrafią okazywać radość, gdy uda im się opanować nową umiejętność, a także reagować uśmiechem na uśmiech. W wieku 4–5 miesięcy na frustrację reagują złością. W tym samym czasie może pojawić się też lęk wobec nieznajomych, a ok. 9 miesiąca uwidacznia się lęk przed rozłąką z opiekunem.

  • Rozwój osobowości
W pierwszych miesiącach życia dziecko nabiera poczucia odrębności: rodzi się jego samoświadomość.
 
Jak wspierać rozwój niemowlaka?
W pierwszym roku życia dziecko rozwija swoje umiejętności przede wszystkim poprzez interakcje z opiekunem. Należy dostarczać mu bogatych bodźców: poprzez zabawki sensoryczne, miłe dla ucha dźwięki, nawiązywanie kontaktu wzrokowego i uśmiechanie się. Rozwój mowy przyspieszy słowne objaśnianie mu świata: nazywanie przedmiotów i czynności. Badania pokazują, że uwagę dziecka najbardziej przykuwa mówienie radosnym głosem. By stymulować jego rozwój ruchowy, należy delikatnie wzmacniać mięśnie dziecka, dostosowując zabawy-ćwiczenia do jego rozwojowych możliwości (np. pomagając mu w odwracaniu się z boku na bok w trzecim miesiącu czy zachęcając do siadania poprzez podciąganie za rączki w piątym). W tym okresie najważniejsze jest jednak zbudowanie bezpiecznej, czułej więzi z maluchem.
 
Konsultacja: mgr Mirosława Prus, psycholog



Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk