Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 2-3 lata

Jak wychować małego smakosza?


W wieku dwóch–trzech lat maluchy chcą jeść dokładnie to, co mama i tata. Zaczynają też pokazywać swój kulinarny gust, najczęściej ukierunkowany na jedzenie słodkości i ignorowanie produktów, które rodzice uważają za wartościowe. Jak poradzić sobie z małym stołówkowym buntownikiem?
 
Noworodek je, by żyć i żyje, by jeść. Instynktownie pobiera z matczynej piersi tyle pokarmu, ile mu potrzeba. U kilkulatka potrzeba jedzenia powstaje jednak nie tylko w żołądku, lecz także w mózgu. A mózg (zmysł wzroku, powonienia i smaku) podpowiada, by czasem jeść za dużo, czasem za mało, a najczęściej – nie to, co trzeba. Kilkulatki, które mają sprecyzowany gust dotyczący smaków, najchętniej wybierałyby to, co słodkie, słone, przetworzone i z dodatkiem tłuszczu. Wiadomo jednak, że rozwijający się organizm potrzebuje wartościowego, a nie śmieciowego budulca, więc sprawy wyboru jadłospisu nie możemy pozostawić jedynie wyborom malca.
 
Przykład rodziców
Trzylatkowi nie ma sensu robić wykładów na temat zdrowego odżywiania. Trzeba mu jedynie wpoić jedną zasadę: jego organizm nie jest śmietnikiem, do którego wrzuca się odpadki. Jeśli będzie jadł bezwartościowe produkty, nie będzie miał mocnych kości i zębów, sił do zabawy na podwórku, może częściej się przeziębiać, a wtedy ominie go mnóstwo ciekawych spotkań. I właśnie taką, do granic możliwości uproszczoną wiedzę, powinniśmy przekazać domagającemu się chipsów maluchowi. Poza tym, aby wyrobić u dziecka zdrowe podejście do jedzenia… sami musimy takie prezentować. Mówienie, że marchewka jest zdrowa, ryba smaczna, a ciemne pieczywo lepsze od jasnego – na nic się nie zda, jeśli tych produktów maluch nie będzie widział na co dzień na naszych talerzach. 
 
A może alternatywnie?
Wedle propagowanej ostatnio metody BLW (Baby Led Weaning) już 6–7-miesięcznemu dziecku (pod warunkiem że pewnie siedzi) możemy podawać na talerzu niewielkie porcje różnych stałych pokarmów. Wszystko po to, by zapoznawać go z nowymi smakami, zapachami i konsystencjami. Układając na talerzu krążki ugotowanej marchewki, różyczki brokułów, kawałki ziemniaka, kęs ryby, ugotowane i zmielone mięso, cząstkę jajka, łyżeczkę kaszy, możemy patrzeć, po które produkty maluch sięga częściej, a więc które smakują mu bardziej niż inne. Produkty powinny mieć taką formę, by dziecko mogło je chwycić w rączkę, włożyć do buzi i połknąć, mieląc wcześniej między dziąsłami bez ryzyka utknięcia w gardle jakiegoś twardego kawałka. Po kilku miesiącach maluch powinien nauczyć się samodzielnego i świadomego jedzenia. Sceptycy zwracają uwagę, że wybieranie przez malucha jego „ulubionych” potraw może zaowocować niedoborami żywieniowymi określonych składników (np. żelaza). Wydaje się jednak, że jeśli obserwujemy, co wybiera i je dziecko, resztę składników możemy przemycać, miksując je z innymi, np. w zupie kremie.
 
 
Jak więc kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe malucha od pierwszych lat życia?

1. Nie dosalajmy i nie dosładzajmy
W gruncie rzeczy nawyk doprawiania wpajamy dzieciom my – dorośli. Próbujemy przygotowanej zupki i stwierdzamy, że jest za mało słona. Odnosimy się więc do swojego gustu i swoich upodobań, a nie dziecka. Możliwie jak najdłużej nie dosalajmy potraw i nie dodawajmy dodatkowego cukru. Dziecko odniesie nie tylko doraźne korzyści zdrowotne, lecz także będzie kształtowało w sobie właściwe przyzwyczajenia i preferencje, co pozytywnie zaowocuje w późniejszym życiu. Oczywiście, nie oznacza to, że maluchowi nie wolno poznać smaku czekolady czy ciasta. Ważne, by tego rodzaju produkty wprowadzić możliwie jak najpóźniej i by dziecko nie dostawało ich na każde zawołanie.
 
2. Nie tłumaczmy za dużo
Nie wygłaszajmy kilkulatkowi tyrad o zdrowym żywieniu (bo się znudzi albo ich nie pojmie), ale w prostych słowach przekażmy podstawowe informacje dotyczące zdrowych produktów. Mówmy: „Biały serek sprawi, że nie złamiesz ręki na podwórku”, „Sok z malin odgoni przeziębienie i będziesz mógł pójść na urodziny kolegi”, „Gdy będziesz jadł mięso, szybciej urośniesz”.
 
3. Jedzenie ma być przyjemnością, nie karą
Nie zmuszajmy do posiłków, nie urządzajmy przedstawienia, żeby dziecko zjadło. Przyjmijmy zasadę wyznawaną przez specjalistów, że to dzieci decydują, czy i ile zjedzą, my zaś o tym – co zjedzą. Uczmy malucha, że jedzenie może być wyszukaną przyjemnością i fascynującą przygodą. Opowiadajmy o nieznanych mu owocach i warzywach. Mówmy o ciekawych potrawach z innych stron świata. Wszystko po to, by rozbudzić ciekawość nowych smaków i zachęcić do różnorodności. Trzylatka możemy już zaangażować w proces gotowania i np. z obierania jajek czy wyrabiania ciasta zrobić zabawę.
 
4. Jedzmy razem z dzieckiem
Spokojnie i bez pośpiechu. Jeśli rodzina spotyka się przy stole: je, rozmawia, śmieje się, znajduje czas dla siebie, dziecko poznaje integracyjną rolę jedzenia.
 
5. Pozwólmy na eksperymenty kulinarne
Wprowadzajmy nowe smaki, zapachy, kolory, konsystencje. Niech malec poznaje smak nowości. Nie poprzestawajmy na słoiczkowych papkach, miksujmy ugotowane według własnego przepisu zupy. Proponujmy mu owoce i warzywa dostosowane do jego wieku i możliwości przeżucia. Dostarczą mu one niezbędnych składników, ale i pobudzą ciekawość smakową.
 
 
Konsultacja: dr inż. Agata Gaździńska, specjalista ds. żywienia, psychodietetyk, doradca laktacyjny, Poradnia Psychodietetyczna AFROTENA, www.afrotena.pl


Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk