Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 2-3 lata

Wiek poniemowlęcy: 2– 3 rok życia

Maluch uczy się biegać, opanowuje posługiwanie się prostymi zdaniami, zaczyna bawić się z innymi dziećmi i rozwija wyobraźnię. Kształtują się w nim złożone emocje – duma, wstyd, empatia. Wraz z formowaniem się niezależności pojawia się opór wobec dorosłych. Przyjmuje on postać napadów płaczu i ataków złości.
 
  • Rozwój ruchowy
W tym wieku dziecko doskonali umiejętności chodzenia. Nabywa też nowe – biegania i galopowania, a pod koniec 2 roku życia – skakania na jednej nodze i przeskakiwania przez niskie przeszkody. Maluch potrafi już bawić się klockami: dopasowywać je do otworów o różnych kształtach oraz budować z nich proste budowle (wieże, ściany). Ćwiczenie manipulacji przedmiotami pozwala mu na powolne uczenie się praktycznych czynności, takich jak: samodzielne ubieranie, jedzenie, mycie. Opanowanie ich wpływa na rozwój poczucia sprawstwa i kompetencji u dziecka.

  • Rozwój poznawczy
Stopniowo rozwija się myślenie symboliczne. Dziecko w zabawie potrafi w wyobraźni przekształcić znaczenie przedmiotu i naśladować niektóre czynności, np. siedząc na krześle, udawać, że prowadzi samochód.
Zazwyczaj do 16 miesiąca życia maluch jest w stanie wymawiać pojedyncze słowa, by potem przejść do wypowiedzi kilkuwyrazowych oraz pełnych zdań. Jak pokazują badania – od 2 do 6 roku życia dzieci przyswajają 14 tys. słów, a więc ich językowa baza powiększa się średnio o 9 słów dziennie. W tym okresie życia maluchy tworzą „swoje” nieistniejące słowa, kierując się jednak regułami właściwymi dla ojczystego języka. Trzylatek zazwyczaj ma opanowane podstawy gramatyki.
Uwaga! Niektóre wady wymowy można zauważyć już u dwu-, trzylatka, choć prawidłowa artykulacja najtrudniejszych w języku polskim głosek „sz”, „ż”, „cz”, „dż” i „r” kształtuje się około 5 roku życia. Im wcześniej rozpocznie się terapię wad wymowy, tym efekty będą szybsze i lepsze. Dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości warto skonsultować się z logopedą, który zajmuje się nie tylko korekcją wad wymowy, lecz także ćwiczeniem z dzieckiem ogólnej sprawności komunikacyjnej.

  • Rozwój społeczny
Bardzo istotne jest podtrzymywanie ukształtowanej w 1 roku życia więzi z podstawowym opiekunem, choć dziecko zaczyna powoli dostrzegać także rodzeństwo i rówieśników, wchodząc z nimi w relacje. Odpowiedni rozwój ruchowy i językowy pozwala mu na nawiązanie kontaktu. Zabawa powoli przekształca się z obserwacji innego dziecka w naśladowanie – tzw. zabawę równoległą, a potem we wspólne działanie (w 3 roku życia dzieci potrafią już zazwyczaj odgrywać w zabawie dopełniające się role).

  • Rozwój emocjonalny
Między 2 a 3 rokiem życia poza emocjami podstawowymi (wstrętem, złością, smutkiem, radością) – maluch zaczyna odczuwać również emocje złożone, związane z rozwojem własnego „ja”. Chodzi o dumę, wstyd, zakłopotanie, zazdrość czy onieśmielenie. Rozwija się też zdolność do rozpoznawania emocji u innych ludzi, czyli empatia. Mniej więcej w 18 miesiącu życia mały człowiek jest zdolny do odczuwania cierpienia innych ludzi. Często czyni zabiegi, by pocieszyć płaczącą mamę.

  • Rozwój osobowości
Około 18 miesiąca życia u dzieci wyraźnie pojawia się uczucie odrębności własnego „ja”. Zaczynają rozpoznawać siebie w lustrze, czego wyrazem jest m.in. używanie przez dziecko zaimków „ja”, „mi”, „moje”. Przejawem rozwoju niezależności są typowe dla tego wieku napady płaczu i ataki złości jako wyraz sprzeciwu i oporu wobec nakazów oraz poleceń dorosłych. W tym okresie kształtuje się też świadomość płci, a także wiedza o swoim imieniu. Jednak samokontrola, czyli powstrzymywanie się od określonych zachowań czy okazywania emocji w odpowiedzi na oczekiwania rodziców (świata zewnętrznego), pojawia się dopiero między 12 a 18 miesiącem życia. Wówczas dziecko jest w stanie dostosować się do poleceń dorosłych.


Konsultacja: mgr Mirosława Prus, psycholog

Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk