Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 4-6 lat

Dieta przedszkolaka – nie byle jaka!


Zdrowy przedszkolak rośnie co roku średnio 5–7 cm i przybiera na wadze 2–3 kg. W tym czasie staje się bardziej ruchliwy, intensywniej gromadzi informacje i uczy się – także jedzenia. Jaka dieta pomoże mu szybciej rozwijać się i kształtować dobre nawyki żywieniowe?  
 
Jeśli dziecko w wieku 36 lat chodzi do przedszkola, to jego prawidłowe żywienie może być nieco kłopotliwe organizacyjnie. Musimy bowiem pilnować, aby posiłki domowe i przedszkolne były do siebie dopasowane pod względem liczby, wielkości porcji i rodzajów składników odżywczych.
Pamiętajmy zatem, że przedszkolakowi podajemy 4–5 posiłków dziennie. To, które z nich zje w domu, a które w przedszkolu, zależy od naszej organizacji dnia i czasu przebywania  w placówce. Już na etapie wyboru przedszkola warto więc sprawdzić, czy odpowiednio wcześnie podaje ono informacje o tygodniowym jadłospisie. To ułatwi nam dopasowanie wielkości i składu posiłków przedszkolnych do tych domowych.
 
Co się składa na energię? 
  • Wartość energetyczna wszystkich codziennych posiłków przedszkolaka powinna wynosić 1400–1700 kcal. Specjaliści zalecają, aby ta pula kaloryczna składała się w: 12% z białka, 30–32% z tłuszczu i 56–60% z węglowodanów  (z czego niemal całość powinny stanowić te złożone).
  • Białko podajemy dziecku pod postacią mleka (pasteryzowanego, świeżego lub o przedłużonej trwałości) i jego przetworów (kefirów, serów twarogowych, jogurtów naturalnych), chudego mięsa i wysokogatunkowych wędlin oraz jaj.
  • W przypadku tłuszczy powinniśmy wykluczyć te utwardzone, tzw. trans, a masło i oleje roślinne dostarczać w umiarkowanej ilości.
  • Węglowodany w diecie przedszkolaka powinny pochodzić z produktów zbożowych, warzyw i owoców. Cukry proste (z białego cukru, słodyczy, chrupek i płatków śniadaniowych, słodkich napojów) powinny stanowić mniej niż 10% dziennego zapotrzebowania na węglowodany. W praktyce oznacza to, np. małą miskę płatków kukurydzianych, 6 kubków herbaty słodzonej dwiema łyżeczkami cukru, 2 proteinowe batoniki. O ile to możliwe, najlepiej od początku wprowadzić zasadę wykluczenia cukrów prostych z diety. Dopóki dziecko nie pozna ich uzależniającej mocy, nie będzie się domagać dosładzania herbaty czy samodzielnie przyrządzonego kisielu z owoców.
  • Dla zdrowia, rozwoju i przyszłych nawyków żywieniowych przedszkolaka istotne jest, aby posiłki skomponowane były z produktów naturalnych, świeżych, jak najmniej przetworzonych, z jak najmniejszą ilością soli i innych dodatków podnoszących smak.
  • W okresie przedszkolnym ważna jest dodatkowa suplementacja witaminą D. Od późnej wiosny do wczesnej jesieni, kiedy słońce operuje najsilniej – ok. 5 g, a jesienią i zimą – od 10 do 15 g dziennie. 
Z błędów są same kłopoty
Nadwaga i otyłość albo niedożywienie, kłopoty jelitowe (biegunki, zaparcia), alergie pokarmowe i próchnica zębów. To najczęstsze problemy zdrowotne przedszkolaków. Ich główną przyczyną są nasze niedopatrzenia. Często zapominamy, że prawidłowe żywienie to dostarczanie małemu organizmowi odpowiednich składników odżywczych, a nie spełnianie zachcianek smakowych dziecka.

Najczęstsze błędy w żywieniu przedszkolaków

  • Podawanie zbyt małej ilości nabiału z cennym składnikiem budulcowym kości i zębów – wapniem, oraz warzyw i owoców – zwłaszcza tych bogatych w beta-karoten i witaminę C.
  • Serwowanie malcom zbyt dużej ilości węglowodanów prostych w postaci słodyczy: batoników, czekolad, cukierków, lizaków. Nadmiar sacharozy i innych cukrów w posiłkach nie dość, że niezaprzeczalnie przyczynia się do powstawania próchnicy, to utrudnia wchłanianie żelaza, zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości i powstawania chorób dietozależnych. Co więcej, warto pamiętać, że cukier zawarty w sokach owocowych i słodkich napojach może wpłynąć negatywnie na antropometryczny rozwój dziecka – czyli pod względem wagi i wzrostu.
Kto z kim przestaje…
Na to, co i jak je nasz przedszkolak, wpływ mają także jego rówieśnicy. Maluch, który chce być akceptowany, lubiany przez inne dzieci często naśladuje ich zachowania, także te przy stole, np. ostentacyjną niechęć do jedzenia warzyw. Aby uniknąć takich kłopotów, warto już od najmłodszych lat wpajać dziecku prawidłowe wzorce żywieniowe w domu, w rodzinie, wśród najbliższych.
 

Konsultacja: dr inż. Agata Gaździńska, specjalista ds. żywienia, psychodietetyk, doradca laktacyjny, Poradnia Psychodietetyczna AFROTENA, www.afrotena.pl

Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk