Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 4-6 lat

Rozwój fizyczny od 4 do 6 roku życia

Zmiany w zakresie rozwoju fizycznego zachodzące w okresie przedszkolnym nie są już tak widoczne jak w okresie niemowlęcym. Dzieci rosną i przybierają na wadze wolniej niż do tej pory, za to stają się coraz sprawniejsze.
 
 
Przedszkolak pewniej biega, wchodzi po schodach, jeździ na rowerku. Jego ruchy stają się coraz bardziej precyzyjne, np. zapina guziki, posługuje się sztućcami, nawleka koraliki. Dzieci w wieku przedszkolnym stają się szybsze, silniejsze, a dzięki znaczącym zmianom w układzie nerwowym – także uważniejsze. W ramach rozwoju fizycznego dziecko będzie nabywało w tym okresie coraz więcej nowych umiejętności adekwatnych do jego wieku. 

Czterolatek powinien:

  • umieć chodzić na palcach,
  • jeździć na trzykołowym rowerze,
  • układać puzzle z kilku kawałków,
  • łapać i rzucać dużą piłkę,
  • wykonywać proste budowle z klocków,
  • ubierać się i rozbierać (choć nie będzie jeszcze potrafił sznurować butów i zapinać guzików),
  • biegać i zmieniać kierunek bez zatrzymywania,
  • wchodzić i schodzić po schodach, stawiając jedną nogę na każdym stopniu,
  • nawlekać koraliki (ale nie na igłę),
  • sprawnie trzymać długopis,
  • przenosić duże przedmioty,
  • pozbierać rozsypane płatki śniadaniowe,
  • ubrać się samodzielnie, zakładając ubrania właściwie (przód z przodu),
  • zapinać suwak z przodu ubrania.
Pięciolatek powinien:

  • grać w niektóre gry z wykorzystaniem piłki,
  • podskakiwać na jednej nodze,
  • pisać kilka liter,
  • rysować człowieka,
  • używać do jedzenia noża i widelca,
  • odwracać ubranie na prawą stronę,
  • wieszać rozpinane ubranie na wieszaku,
  • sznurować buty,
  • bawić się sam na zjeżdżalni i huśtawce,
  • opanować kilka czynności ruchowych jednocześnie,
  • uczyć się jeździć na rowerze dwukołowym,
  • wykonywać kombinacje ruchowe typu bieg i skok, bieg i kopnięcie piłki czy chwyt i rzut piłką.
Sześciolatek powinien:

  • umieć chodzić po narysowanej linii,
  • skakać przez skakankę na przemian na jednej i drugiej nodze,
  • jeździć na rowerze dwukołowym,
  • uczyć się jeździć na łyżwach, rolkach, a także pływać, tańczyć,
  • odwracać ubranie na prawą stronę,
  • samodzielnie wybierać i zakładać właściwą odzież wierzchnią,
  • wykorzystywać w zabawie posiadaną wiedzę,
  • chodzić i nie potykać się,
  • zapinać guziki,
  • sprawnie wchodzić i schodzić po schodach,
  • samodzielnie się umyć,
  • lepić z plasteliny,
  • ciąć nożyczkami papier po linii prostej i krzywej.
 
Wzrost i waga dzieci w wieku 4–6 lat

Dziewczynki
4 lata: 94,6–110,8 cm (średnio 102,7 cm)
5 lat: 100,5–118,4 cm (średnio 109,4 cm)
6 lat: 105,5–124,8 cm (średnio 115,1 cm)
 
4 lata: 12,5–21,1 kg (średnio 16,8 kg)
5 lat: 14,0–24,4 kg (średnio 19,2 kg)
6 lat: 15,5–27,3 kg (średnio 21,4 kg)
 
Chłopcy
4 lata: 95,4–111,2 cm (średnio 103,3 cm)
5 lat: 101,2–118,7 cm (średnio 110 cm)
6 lat: 106,7–125,2 cm (średnio 116 cm)
 
4 lata: 12,9–20,9 kg (średnio 16,3 kg)
5 lat: 14,3–23,8 kg (średnio 18,3 kg)
6 lat: 16,1–26,7 kg (średnio 20,5 kg)
 
Bilans zdrowia 4-latka

  • Badanie czterolatka ma na celu ocenę rozwoju fizycznego, psychomotorycznego i społecznego. Sprawdzana jest m.in. umiejętność budowania z klocków, sprawność chodu i biegu, trzymania kredek, samodzielność w jedzeniu, ubieraniu, sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych.
  • Ocenia się postawę ciała dziecka, zwłaszcza pod kątem bocznego skrzywienia kręgosłupa, a także ustawienie kończyn dolnych oraz kształt stóp.
  • Dokonywane są pomiary wzrostu i wagi ciała. Lekarz sprawdza na siatkach centylowych, czy centyl wzrostu nie jest zbyt odległy od centyla wagi, a także jak daleko rozwój dziecka odbiega od średniej dla danego wieku.
  • Sprawdzany jest wzrok dziecka. Badanie okulistyczne przeprowadzone jest przy pomocy tablic z rysunkami z odległości 3 m.
  •  Badana jest mowa i słuch – przy podejrzeniu zaburzeń maluch kierowany jest do specjalisty, np. laryngologa, gdyż jednym z czynników ryzyka uszkodzenia słuchu są nawracające zapalenia ucha środkowego oraz przerost trzeciego migdałka.
  • Kontrolowany jest stan uzębienia mlecznego.
Bilans zdrowia 6-latka

  • Badanie sześciolatka nastawione jest na ocenę gotowości i dojrzałości szkolnej, a także kwalifikuje dziecko na ewentualne zajęcia ruchowe, np. gimnastykę korekcyjną z powodu wady postawy (skolioza I i II stopnia). Czynnikami ryzyka opóźnienia zdrowotnej dojrzałości szkolnej są np. wady wrodzone, uszkodzenia słuchu, zez i niedowidzenie, opóźnienie mowy, choroby przewlekłe wymagające stałego leczenia, nadpobudliwość lub zahamowanie psychoruchowe.
  • Oceniany jest zasób słownictwa, zdolność koncentracji i analizy słownej. Pedagog wydaje opinię dotyczącą gotowości do nauki, a psycholog bierze pod uwagę dojrzałość intelektualną. Przy nieznacznych opóźnieniach planuje się zajęcia wyrównawcze.
  • Wykonywane jest badanie ostrości wzroku za pomocą tablic widełkowych z odległości 5 m.
  • W przypadkach wykrycia nieprawidłowości, działania rehabilitacyjne lub lecznicze mają zapobiec przyszłym trudnościom szkolnym.
Co powinno nas zaniepokoić?

Jeśli zauważymy, że dziecko nagle o głowę przerosło rówieśników lub przeciwnie, stało się najniższe w grupie w przedszkolu, wybierzmy się z nim do pediatry. Jeśli po 6 miesiącach nadal nie przybędzie mu ani centymetra, poprośmy pediatrę o skierowanie do endokrynologa dziecięcego, najlepiej przyjmującego w poradni endokrynologicznej wieku rozwojowego. Pamiętajmy także, że oznaką zaburzenia wzrostu jest nie tylko aktualny wzrost, ale także:

  • duża zawartość tkanki tłuszczowej (zwłaszcza na brzuchu),
  • okrągła buzia,
  • mała masa mięśniowa,
  • bardzo małe dłonie i stopy w porównaniu z resztą ciała,
  • u chłopców: bardzo małe genitalia, wysoki, piskliwy głos,
  • opóźnione wyrzynanie lub wymiana zębów.
Z kolei sygnały świadczące o nieprawidłowym rozwoju stóp to:

  • buty wykrzywione w części piętowej do środka lub na zewnątrz,
  • obcas nadmiernie ścierany tylko z jednej strony,
  • uskarżanie się dziecka na bóle stóp,
  • zbyt szybkie męczenie się dziecka podczas chodzenia i biegania,
  • płaski ślad stóp dziecka np. na piasku.

Bilans przedszkolaka

ZPrzedszkolaki nadal należy regularnie mierzyć i ważyć. Zazwyczaj kontroli dokonuje pediatra podczas bilansu zdrowia dziecka. Zapisuje wagę i wzrost w książeczce zdrowia, dzięki czemu można łatwo stworzyć krzywą rozwoju naszego malucha i porównać ją z uśrednioną krzywą rozwoju dzieci w tym wieku.


Konsultacja: lek. med. Jadwiga Mandziewska, lekarz rodzinny

Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk