Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 4-6 lat

Mali poligloci

Nauka języków obcych to w dzisiejszych czasach priorytet. Kiedy zacząć taką edukację? I jaką formę wybrać, aby była skuteczna i sprawiała dziecku przyjemność?   
 
Chcemy wychować dzieci jak najlepiej, zapewnić im dobry start w dorosłość i przygotować do samodzielnego życia. Dlatego wysyłamy je na zajęcia sportowe, muzyczne, a przede wszystkim lekcje języka obcego, a najlepiej dwóch. Wiemy przecież, że ich znajomość pomaga w znalezieniu dobrej pracy. Równie częstą motywacją jest chęć zapewnienia dzieciom tego, czego sami nie mieliśmy, bo nasi rodzice nie mieli takich możliwości lub nie pomyśleli o tym.
W motywowaniu dziecka do nauki nie ma niczego niewłaściwego. Ważne tylko, by zachować umiar i nie zmuszać dziecka nadmiernie. Zatem, kiedy najlepiej zacząć i jak prowadzić taką językową edukację, by przyniosła jak najwięcej korzyści?
 
Priorytety dziecka

  • Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się inaczej i nie można swojej pociechy nieustannie porównywać do innych.
  • Naukowcy sceptycznie oceniają przypisywanie zdolności językowych do konkretnej grupy wiekowej. Nie ma też prawdy w stwierdzeniu, że dzieci uczą się lepiej i szybciej języków obcych niż dorośli. Osoby dojrzałe wykazują determinację i motywację, której dziecku zazwyczaj brakuje. Co nie znaczy, że nasz kilkulatek za jakiś czas nie nauczy się z łatwością nawet dwóch języków.
  • Nie wybierajmy za wszelką cenę zajęć, które nam wydają się użyteczne. Lepiej obserwujmy, co ciekawi malucha i rozwijajmy te zainteresowania. 
Krok po kroku
Dzieci uczą się języków w sposób symultaniczny i następczy.

  • Nauka symultaniczna – dotyczy sytuacji, gdy rodzice naturalnie (w domu) mówią różnymi językami. Jako celowy sposób nauczania taką „dwujęzyczność” można wprowadzić około 3 roku życia.
  • Nauka następcza – oznacza, ze dziecko najpierw uczy się jednego języka, a potem kolejnego. Taki sposób nauczania obejmuje maluchy w każdym wieku, choć uważa się, że drugi język warto wprowadzić wtedy, gdy dziecko swobodnie komunikuje się już w swoim ojczystym.
Pamiętajmy, że dzieci dopiero około 2 roku życia potrafią łączyć słowa, ale zazwyczaj nie budują jeszcze zdań. Dlatego jeśli chcemy uczyć kilkulatka języka obcego, zacznijmy od zabawy. Na początku ważne jest osłuchanie malucha z nowymi dźwiękami. Dopiero później przyjdzie czas na ich rozróżnianie, a z czasem zapamiętywanie sylab i słów.
 
Jak skutecznie uczyć?
Kiedy już zdecydujemy o lekcjach języka obcego, wybierzmy odpowiednią metodę nauki. Jaki mamy wybór? Jedną z częściej proponowanych jest metoda brytyjskiej lingwistki Helen Doron. To system oparty na naturalnej zdolności dziecka do powtarzania dźwięków oraz naśladowania intonacji. Inny popularny program czerpie z teorii szwajcarskiego psychologa Jeana Piageta. Polega na wykorzystywaniu nazewnictwa i tematyki uwzględniającej zainteresowania dziecka.
Początkowo maluchy uczą się poprzez zabawę – pluszakami, rysunkami i układankami. Powtarzanie nowych słówek czy wierszyków jest wplatane w grupowe zajęcia rytmiki i ćwiczenia ruchowe. Jakie to ma znaczenie? W ten sposób łączy się różne rodzaje aktywności, uczy współdziałania i komunikacji z innymi oraz angażuje wiele zmysłów malucha jednocześnie. Tylko, że… dzieci szybko się nudzą. Dlatego takie zajęcia powinny być krótkie, choć częste, bo powtarzanie to bardzo istotny element w procesie nauki.


Wspólna zabawa
Oprócz nauki z profesjonalnym lektorem, możemy także rozwijać zainteresowania malucha inną kulturą i językami obcymi samodzielnie. Możemy oglądać bajki, śpiewać piosenki lub przeglądać książeczki z obcymi słówkami, a później oglądać filmy przyrodnicze lub planować wspólnie wakacje. Ważne, by nauka języka obcego nie stała się dla dziecka nudnym obowiązkiem. Urozmaicenie to klucz do rozwijania jego zainteresowań.
 
Konsultacja: Anna Chrzanowska, psycholog ze specjalizacją z psychologii klinicznej dziecka, tyflopedagog


Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk