Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 4-6 lat

Średnie dzieciństwo: przedszkolak

Przedszkolak to wulkan energii, z ciągłą potrzebą ruchu. Jest coraz bardziej wygadany i kontaktowy. W tym czasie zawiera pierwsze przyjaźnie. Potrafi być pomocny, ale też bardzo niegrzeczny. Zarzuca dorosłych setką pytań i nie potrafi usiedzieć na miejscu.

  • Rozwój ruchowy
Maluch w tym wieku nie tylko sprawnie biega i skacze, ale nabywa też nowe bardziej skomplikowane umiejętności ruchowe. Potrafi śledzić wzrokiem poruszającą się piłkę i w odpowiednim momencie ją złapać. Zazwyczaj właśnie wtedy uczy się jeździć na rowerze, rolkach, łyżwach, a także tańczyć, pływać i wspinać na drzewa. Odczuwa dużą potrzebę ruchu: ciągle zmienia pozycję i rodzaj zajęcia. Jest coraz sprawniejszy w ubieraniu się, jedzeniu i myciu. Pod koniec okresu przedszkolnego potrafi posługiwać się kredkami i pędzlami. Coraz lepiej radzi sobie z precyzyjnymi zadaniami takimi jak wiązanie sznurowadeł i tasiemek.
 
  • Rozwój poznawczy
Nawet młodsze przedszkolaki zazwyczaj są w stanie odróżnić niektóre litery i kształty geometryczne. Wzrasta też ich zdolność do rozróżniania kolorów i ich odcieni. Coraz lepiej rozpoznają melodie, a pięciolatki zazwyczaj są zdolne do utrzymania tonacji i rytmu. Na przestrzeni przedszkolnych lat stają się coraz wytrwalsze i systematyczne w rozwiązywaniu zadań, potrafią też planować swoje działania. Zwiększa się zakres i trwałość ich pamięci. Umieją porównywać przedmioty, ludzi, i zwierzęta, wykrywać między nimi różnice i podobieństwa. Dążą do rozumienia świata, przyczyn i skutków wydarzeń. W okresie przedszkolnych, dzieci nabywają też wiedzę, że nie wszystko to, co widzą, jest prawdziwe. Dzięki temu są w stanie rozumieć zachowania bohaterów książek i filmów oraz humor i przenośnie.
Rośnie też ich sprawność językowa i komunikacyjna, choć nadal może sprawiać im trudność wymowa wyrazów ze zbitką spółgłosek (jak „drzwi” czy „sprzątanie”). Wciąż tworzą właściwie sobie wyrazy poprzez podobieństwo do znanych już słów (np. hauczeć, spalnia, kolorowiasty czy pokeczupić), ale potrafią dostrzegać błędy w wypowiedziach innych osób. Zaczynają opowiadać zarówno prawdziwe, jak i fikcyjne historie. Cztero- i pięciolatki zarzucają dorosłych pytaniami.
 
  • Rozwój emocjonalny
Dzieci uczą się wyrażać swoje uczucia. Najprostsze z nich – radość, smutek złość czy strach – potrafią już zidentyfikować i nazwać oraz zwykle poprawnie podać ich przyczyny. Ale wstyd, ciekawość czy zaskoczenie są dla nich już jeszcze zbyt trudne do rozpoznania. Bez dobrych kontaktów z najbliższymi często nie radzą sobie z wyrażeniem emocji.

  • Rozwój społeczny
Wiek przedszkolny to eksplozja kontaktów społecznych– czas nawiązywania i utrzymywania pierwszych przyjaźni. Dzieci włączają się w grupę i zdobywają akceptację rówieśników. Potrafią sobie pomagać, dzielić się i współdziałać, ale pojawia się też u nich bunt. Młodsze zachowują się agresywnie, chcąc odebrać drugiemu dziecku pożądaną zabawkę lub zająć jego miejsce na huśtawce. Agresja starszaków częściej polega na rozmyślnym zadawaniu komuś bólu.

  • Rozwój moralny
Przedszkolaki zaczynają odróżniać dobro od zła. Odczuwają winę i wstyd, gdy zrobią, coś, co uznają za złe. Źródłem norm, czyli nakazów i zakazów są ich najbliżsi dorośli.
 
  • Rozwój osobowości
Od początku przedszkola dzieci spędzają większość czasu wśród rówieśników obu płci, zaczynając zauważać różnice między płciami. Rozwijają zdolność do samokontroli swoich zachowań, choć większość z nich ma trudności z odraczaniem nagrody (lepiej zjeść jedno ciastko natychmiast, niż dwa później). Wtedy też zaczyna kształtować się samoocena, czyli sposób myślenia o sobie.
 
Jak wspomóc rozwój przedszkolaka?

  • Zabawa to podstawa działalność malucha w tym wieku. W ten sposób nabywa nowe umiejętności. Wspierajmy jego aktywność z rówieśnikami, ale też znajdźmy czas na wspólne gry i zabawy.
  • Rozmawiajmy z dzieckiem, słuchajmy, co do nas mówi, czytajmy i opowiadajmy. Dzięki temu nasz przedszkolak rozwinie zdolności językowe. Ułatwimy mu w ten sposób późniejsze opanowanie czytania i pisania.
  • Dzieci w tym wieku kipią energią. Zapewnijmy im dużo ruchu. To najlepszy czas na naukę jazdy na rowerze, rolkach, łyżwach czy nartach.

Nieistniejący przyjaciele

Często zdarza się, że problemy związane z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami w wieku przedszkolnym utrzymują się w wieku późniejszym. Gdy dziecku brakuje towarzysza zabaw, nierzadko tworzy sobie wymyślonego przyjaciela. To nic złego! Dla dziecka taka wymyślona relacja jest równie ważna jak ta z realną osobą i zwykle ma pozytywne skutki dla jego rozwoju.


Konsultacja: mgr Mirosława Prus, psycholog



Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk