Aby korzystać z serwisu zaktualizuj przeglądarkę do nowszej wersji.

x

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z tego serwisu.
Zmień ustawienia swojej przeglądarki, jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na dysku Twojego komputera.

x

Logo: Zdrowo rośnij

Trwa wyszukiwanie proszę czekać..

Grupa wiekowa 7-10 lat

Późne dzieciństwo: debiut w szkole

7–10 latek uczy się pisać i czytać. Doskonali się w sporcie i logicznym myśleniu. Bardzo ważna staje się dla niego popularność wśród rówieśników i ich akceptacja. Od rodziców oczekuje zainteresowania i wsparcia w radzeniu sobie ze szkolnym stresem. Może stać się sprawcą lub ofiarą rówieśniczej przemocy.
 
  • Rozwój ruchowy
W pierwszych latach szkoły dzieci doskonalą zdolności manualne. Uczą się pisać i wykonywać różne prace ręczne. Coraz sprawniej rysują, stając się w tej czynności precyzyjne. Między 7 a 9 rokiem życia są nadal bardzo ruchliwe. Chaotyczność ich ruchów zmniejsza się około 10 urodzin, kiedy rozwija się koordynacja i łatwiej im opanować (oraz doskonalić) umiejętności sportowe: pływanie, jazdę na deskorolce, rolkach, łyżwach czy nartach. Robią również szybkie postępy w grze na instrumencie i malowaniu. Ale uwaga! Spektakularna poprawa następuje zazwyczaj, gdy aktywności tej dziecko oddaje się z własnej woli, a nie przymuszane ambicjami rodziców.
 
  • Rozwój poznawczy
Mali uczniowie potrafią logicznie myśleć i radzić sobie z jednoczesnym rozwiązywaniem kilku zadań umysłowych. Coraz lepiej skupiają uwagę na wybranym działaniu, pomijając to, co dla jego wykonania nieistotne. Są w stanie planować, rozważając różne możliwości i drogi dojścia do rozwiązania problemu. Około 8 roku życia, dzieci odkrywają względną wartość rzeczy: największe nie musi już równać się najdroższe. To dobry czas na ustalenie kieszonkowego i pierwsze kroki w podejmowaniu samodzielnych decyzji zakupowych.
Opanowują pisanie (od strony technicznej, gramatycznej i ortograficznej), a także umiejętność czytania. Umiejętności te kształtują się u różnych dzieci w różnych tempie. Niektóre pięciolatki potrafią już czytać, inni sprawnie opanowują tę sztukę nawet kilka lat później. Część może też mieć trudności z przyswojeniem sobie poprawnego czytania: mówi się wtedy o dysleksji. Dysleksja często współwystępuje z problemami z nauczeniem się prawidłowego pisania, czyli dysgrafią.
 
  • Rozwój emocjonalny
Około 7 roku życia dzieci zaczynają rozumieć, że uczucia to bardziej kwestia wewnętrzna niż zewnętrzna, np. można czuć złość, choć jej nie okazywać. Emocje się przeżywa, ale nie zawsze pokazuje. Uczą się też panowania nad uczuciami i sposobów ich rozładowania. Poprzez przyznanie się do winy i uzyskanie przebaczenia potrafią już rozbroić poczucie winy. Mali uczniowie wiedzą też, że można przeżywać różne uczucia jednocześnie, np. radość z powodu wyjazdu na obóz i lęk związany z rozłąką z rodzicami.
Pójście do szkoły może sprzyjać rozwojowi nowej formy agresji polegającej na tyranizowaniu słabszych dzieci (biciu, zastraszaniu, ignorowaniu, oczernianiu).

  • Rozwój społeczny
Podobnie jak przedszkolak, tak i uczeń pierwszych klas, więcej czasu spędza w relacjach z innymi dziećmi niż z dorosłymi. Znacznie wzrasta wartość, jaką mały człowiek przypisuje swojemu miejscu w grupie i popularności wśród innych dzieci. Odrzucenie przez rówieśników wywiera negatywny  wpływ na psychiczne samopoczucie. W okresie wczesnoszkolnym dzieci tworzą przyjaźnie z podobnymi do siebie, więc najczęściej z dziećmi tej samej płci, w tym samym wieku, o podobnych zainteresowaniach.
Coraz bardziej liczy się nie tyle fizyczna obecność rodziców (choć też ważna), ale ich dostępność psychiczna. Istotne jest rodzicielskie wsparcie w szkolnych stresowych sytuacjach. Uważni rodzice powinni być gotowi na wysłuchanie dziecka nie tylko wtedy, kiedy mają na to czas i ochotę, ale przede wszystkim, kiedy dziecko chce z nimi porozmawiać.
 
  • Rozwój moralny
Pod koniec tego okresu dzieci  rozumieją uznawaną przez większość dorosłych zasadą: „Postępuj wobec innych tak, jak chciałbyś by inni postępowali wobec ciebie”.

  • Rozwój osobowości
Coraz dokładniej kształtuje się u dzieci obraz własnej osoby, na który znaczący wpływ ma poczucie własnej wartości. Czy dziecko „lubi” siebie, czy uważa się za zdolnego ucznia, dobrego kompana w zabawach sportowych, czy jest popularne wśród rówieśników, jak ocenia swój wygląd zewnętrzny i czy czuje, że jego zachowania są akceptowane.
 
Konsultacja: mgr. Mirosława Prus, psycholog

Bądź na bieżąco





Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 2

Wykład o pielęgnacji noworodka, część 1

Przy wejściu (po przekierowaniu na Medyczną Platformę Edukacyjną - Dla Wszystkich) należy kliknąć "Zaloguj się jako gość".

Patronaty

Polska Federacja Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP Medyczna Platforma Edukacyjna Czyżewscy - Kancelaria Adwokacka Rafał Piotr Janiszewski - Kancelaria doradcza Stowarzyszenie Dziennikarze Dla Zdrowia

Partner

Novo Nordisk